Double Six - Sejarah Hitam Rakyat Sabah

sejarah double six di sabah

Pada 6 Jun 1976 di Sembulan, Sabah, penduduk di sekitarnya dikejutkan dengan satu bunyi dentuman yang kuat. Dentuman pada pukul 3.50 petang itu adalah bunyi letupan sebuah pesawat yang terhempas.

Pesawat dari Labuan itu sepatutnya mendarat di Lapangan Terbang Kota Kinabalu, kira-kira dua kilometer dari lokasi kejadian.

Pesawat jenis GAF Nomad buatan Australia itu membawa hampir keseluruhan anggota Kabinet Sabah termasuk Ketua Menterinya, Tun Mohd Fuad Stephens bersama 11 anggota rombongannya.

Senarai mereka yang terkorban dalam Peristiwa Double Six:

sejarah double six

1.Ketua Menteri Sabah,Tun Mohd Fuad Stephens
2.Menteri Kerajaan Tempatan Negeri, Datuk Peter Mojuntin
3.Menteri Perhubungan dan Kerja Raya, Datuk Chong Tahin Vun
4.Menteri Kewangan Negeri, Datuk Salleh Sulong
5.Pembantu Menteri kepada Timbalan Ketua Menteri, Darius Binion
6.Setiausaha Tetap Kementerian Kewangan, Wahid Peter Andau
7.Pengarah Unit Perancang Ekonomi Negeri Sabah , Dr Syed Hussein Wafa
8.Setiausaha Sulit kepada Menteri Kewangan Malaysia Tengku Razaleigh Hamzah, Ishak Atan
9.Pengawal peribadi kepada Tun Fuad, Koperal Said Mohammad
10.Juruterbang, Gandhi J Nathan
11.Johari Tun Fuad Stephens

Tun Fuad Stephens atau nama asalnya Donald Aloysius Marmaduke Stephens kemudian menukar namanya selepas memeluk agama Islam.

Tuan Fuad adalah tulang belakang dan penggerak kepada penyatuan Sabah didalam Malaysia. Pada tahun 1963, beliau terpilih sebagai Ketua Menteri sehingga tahun 1964 kemudian terpilih sekali lagi pada tahun 1976 sebagai Ketua Menteri sehingga berlakunya tragedi Double Six
sejarah

Peristiwa double six di sabah

mengapa double six di sabah

sejarah double six

sejarah double six

double six

sejarah double six di sabah

YM Tengku Razaleigh Hamzah sepatutnya menaiki kapal terbang yang sama tetapi pada saat-saat akhir telah di ajak turun daripada pesawat oleh Timbalan Ketua Menteri pada masa itu iaitu Datuk Harris Mohd. Salleh untuk merasmikan projek ladang lembu di Pulau Banggi, Kudat. Tengku Razaleigh yang juga menaiki jenis pesawat yang sama telah diarahkan untuk menjauhi pesawat sebaik sahaja mendarat di Kudat kerana dikhuatiri pesawat mengalami masalah yang sama. Sebaik sahaja mereka mendapat berita buruk ini, mereka telah di terbangkan oleh helikopter tentera ke Kota Kinabalu.

Sejurus pesawat tersebut menjunam di kawasan air cetek, lokasi berkenaan menjadi tumpuan orang ramai kerana ketika terhempas, ia dikatakan menggegarkan kawasan itu.

Malapetaka tersebut kemudiannya dikenali sebagai peristiwa Double Six sempena tarikh kejadian itu iaitu 6/6/1976.

Setahun selepas kejadian tersebut, sebuah tugu peringatan didirikan di lokasi berkenaan bagi memperingati tragedi itu yang merupakan salah satu peristiwa penting negara.

Persoalan Peristiwa Double Six

  • rombongan ini sdg menuju ke Kota Kinabalu bg menandatangani perjanjian 10% hasil minyak akan diberikan kepada kerajaan Sabah dan Sarawak.. sebelum menaiki pesawat tersebut, Alahyarham Tun Fuad ada menyatakan bahawa jumlah 10% itu adalah terlalu kecil dan ada yg mengatakan berkemungkinan Tun tidak bersetuju akan jumlah tersebut
  • YM Tengku Razaleigh Hamzah telah pun duduk dalam pesawat tersebut bersama-sama rombongan lain, tetapi di saat2 akhir Datuk Harris (ketua menteri Sabah selepas kematian Tun Fuad) mengajak Tengku Razaleigh turun dari pesawat tersebut dengan alasan ingin menjemput Tengu Razaleigh merasmikan Kandang Lembu miliknya di Kudat..sedangkan ketika itu Tengku Razaleigh dlm perjalanan untuk melihat sejarah besar negara ketika itu iaitu sesuatu yang terkandung dalam Perlembagaan Malaysia Perkara-20. Tetapi beliau memilih untuk melawat kandang lembu? di saat akhir?
  • Punca kemalangan ialah kerana pesawat Nomad itu lebih muatan. Sepatutnya 6 penumpang sahaja tetapi diisi 11 orang. Juruterbang gagal menaikkan sayap pesawat untuk diselaraskan dengan tekanan minyak dan akhirnya menyebabkan kemalangan.Sejak itu, kerajaan tidak menggalakkan VIP menaiki pesawat sama pada waktu serentak terutama membabitkan jumlah yang ramai..Logik ke golongan2 VIP sanggup bersesak macam sardin dalam satu pesawat? takde bajet ke nk bagi pesawat yg lebih besar?
  • Negeri Sabah ketika itu adalah negeri terkaya di Malaysia..selepas perjanjian itu ditandatangani, negeri Sabah Jatuh antara negeri termiskin di Malaysia..dan sekarang, dengan bangganya, negeri Sabah adalah negeri termiskin di Malaysia.

The fact -> Royalti Minyak yang Sabah terima sekarang ialah 5% dan adalah negeri termiskin di negara Malaysia

Sumber
Ranking: 5

{ 6 pandangan... read them below or add one }

  1. FAKTA YANG MENARIK.ADA LOGIK NYA...SUMBER RUJUKAN DARIPADA MANA?JOM KAJI SAMA2...

    ReplyDelete
  2. wow..! kesian kmi org sabah d cni :) law xda prstwa ni..sabah mngkin m'jdi sebuah kerajaan sndri...

    ReplyDelete
  3. On 6 June 1976, Tun Fuad Stephens, the first chief minister of Sabah, Malaysia, plus 10 others, died in the crash of a Nomad in the state capital, Kota Kinabalu.
    On 4 May 1987, a Nomad of the Indonesian Naval Aviation Unit, PUSPENERBAL crashed at the Mapur Island, Bintan area, Riau Province. The aircraft was a total loss.
    On 9 September 1991, an Australian Army N22B Nomad crashed near Drake in northern NSW with the loss of 4 people, including the pilot.
    On 10 February 2001, Gum Air’s N24A Nomad (PZ-TBP) crashed on a flight from Paramaribo – Zanderij (Johan Adolf Pengel International Airport PBM/SMJP) to Njoeng Jacob Kondre Airstrip SMJK. The aircraft had fallen out of radio contact, and personnel at the airstrip in Jacob Kondre said it was flying low, and crashed into a mountain. All 9 passengers plus the pilot perished.[12]
    On 30 December 2007, a PENERBAL Nomad crashed in the area of We island, Nangroe Aceh Darussalam Province.
    On 7 September 2009, a Nomad of the Indonesian Naval Aviation Unit, PENERBAL, crashed in the area of Bulungan, East Borneo. The aircraft was on a routine patrol near Ambalat Oil Block. The accident caused the fatality of one Naval officer, plus three civilians on board. The pilot and copilot received serious injuries.
    On 28 January 2010, a Nomad of the Philippine Air Force (PAF) crashed shortly after take-off into a residential area in Cotabato City, killing Maj. Gen. Butch Lacson, commander of the PAF 3rd Air Division, plus seven other officers on board.[13

    ReplyDelete
  4. Sekarang tempat ni dijadikan tempat rekreasi dan medan selera. Oooo baru tahu ianya tempat sejarah. Tq admin
    http://cheguzam.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Bgus gan info sejarah nya... smoga bermanfaat :)

    ReplyDelete

 
© Top 5 anything All Rights Reserved