Skip to main content

Selamat Datang Negara Terbaru di Dunia - Sudan Selatan

Selepas berdekad-dekad peperangan dan berjuta-juta kematian dicatatkan, hari ini tepat pukul 12.01 pagi dihadapan berpuluh-puluh ribu rakyat Sudan dan pembesar-pembesar asing menyaksikan negara terbaru di dunia dilahirkan pada hari Sabtu (9/7/2011).

Bendera Rasmi Sudan Selatan
Bendera Rasmi Sudan Selatan

Sejarah Penubuhan Sudan Selatan

Kemerdekaan datang enam bulan selepas referendum pada Januari di mana hampir 99 peratus rakyat Selatan Sudan mengundi untuk berpisah dari negeri di utara. Undi diberi mandat oleh Perjanjian Damai Komprehensif, perjanjian 2005 yang bertujuan untuk mengakhiri perang saudara yang berdekad-dekad.

Kira-kira 2.5 juta orang terbunuh dalam konflik antara pemberontak di selatan dan kerajaan di Khartoum.

Kebanyakan Selatan Sudan berkata mereka kini bosan dengan perang dan memberi tumpuan kepada pembangunan ekonomi. Negeri yang baru di Selatan Sudan adalah salah satu yang paling miskin dan paling mundur di dunia, tetapi ramai yang seolah-olah yakin bahawa kemerdekaan dari utara akan bermakna taraf hidup yang lebih baik.

Sudan Selatan menjadi negara ke-193 di dunia yang diiktiraf oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), juga merupakan salah satu dari negara di dunia yang paling kurang membangun.

Bertempat di sekitar makam John Garang, iaitu seorang pemimpin lama Pergerakan Pembebasan Rakyat Sudan (SPLA) - orang ramai yang mula berkumpul sejurus selepas fajar, dengan beribu-ribu rakyat Sudan Selatan mula mengambil tempat masing-masing untuk menyambut kemerdekaan.

Sudan sebelum pemisahan
Sudan sebelum pemisahan

Satu delegasi pegawai-pegawai Sudan Selatan dan pembesar-pembesar asing dari Zimbabwe hingga ke Norway menghadiri majlis yang bermula lebih daripada satu jam lewat. Selepas perbarisan oleh bekas pemberontak SPLA, Speaker James Wani Igga membaca pengisytiharan kemerdekaan dan kewujudan negara itu secara rasmi.

"Kami telah memutuskan untuk mengatasi masa lalu dan menghadapi masa depan dengan tujuan yang baru, dan ia telah mementingkan keampunan dan perdamaian, "kata Igga.

Salva Kiir Mayardit, presiden Sudan Selatan, berdiri bersebelahan dengan Omar al-Bashir, rakan sejawatannya di Sudan Utara dan lawan lama kemerdekaan Sudan Selatan.

Bashir berucap di satu majlis di ibu negara selatan pada Sabtu, mengucapkan tahniah atas kemerdekaan wilayah Selatan itu.

Peta Negara Sudan Selatan
Peta Negara Sudan Selatan

"Kami mengucapkan tahniah kepada saudara-saudara kita di selatan bagi penubuhan negara baru mereka. Kehendak rakan-rakan kita di selatan perlu dihormati," katanya.

Suara teriakan kegembiraan disambut sebaik saja bendera baru Sudan Selatan dinaikkan dan bendera lama SPLA diturunkan- sambil lagu kebangsaan terbaru dimainkan oleh pembesar suara. Bendera lama Sudan akan disimpan di arkib negara itu di Juba, sebagai pengiktirafan kepada "sejarah" negara itu.

sumber - carigold.com

Comments

Popular posts from this blog

hyperthyroidism - penyakit yang aku alami

hyperthyroidism, name penyakit yang aku hadapi sekarang ini. Oleh kerana penyakit agak berbahaya, aku nak ceritakan tentang tanda2 penyakit hyperthyroidism ini dan kesannya. Makusd Hyperthyroidism, "Hyperthyroidism is a condition in which the thyroid gland makes too much thyroid hormone. The condition is often referred to as an "overactive thyroid." Hyperthyroid ialah gejala Hyperthyroidism, keadaan dimana kelenjar thyroid menghasilkan terlalu banyak hormon thyroid, keadaaan ini dipanggil "overactive thyroid".

Top 5 Forum Di Malaysia

Salam semua, hari ini saya telah buat sikit carian, dan saya terfikir pasal forum mana yang terkenal kat Malaysia ni. So, saya ambik keputusan untuk gunakan ranking yang di keluarkan Alexa sebagai sumber rujukan saya. Sedikit kejutan berlaku tahun ini. Jom kite tengok senarai Top 5 Forum Popular Di Malaysia. 1. Cari.com.my Satu kejutan untuk tahun 2011, kerana kerana peningkatan dari Cari.com yang mendahului forum-forum lain di Malaysia. Berada di tangga ke-15 sama seperti tahun lepas di ranking Alexa di Malaysia. Keunikan Cari.com kerana dia mempunya 3 versi bahasa, iaitu bahasa melayu, cina dan english. Kiranya cam 1 Malaysia gak ni. 2. Forum.lowyat.net Ranking Alexa menunjukkan Lowyat.net berada di tangga ke-16 berbanding ke-14 pada tahun lepas. Kebiasaanya Lowyat.net merupakan forum paling popular di Malaysia, namun tidak pada tahun 2011 ini. Lowyat.net mungkin forum terbesar dari Malaysia dengan keahlian seramai 394,606 berdaftar. Tapi aku kurang skit kat forum ni. huhu 3. Car

Gambar Pelajar Unisel mati gantung diri

GAMBAR DIBUANG KERANA ETIKA PENULISAN BLOGGER Tekejut kejap bila orang upload gambar ni kat twitter tadi….Memang semua orang ada masalah, tapi bunuh diri bukan penyelesaiannya. Sanggup bunuh diri untuk lari dari masalah sehingga sanggup mencabut nyawa sendiri? Di atas adalah gambar seorang pelajar UNISEL berbangsa India yang membunuh diri dengan menggantungkan dirinya pada kipas. Dipercayai mangsa telah pun mati selama 4 hari dan baru disedari oleh rakan sebilik beliau. Punca beliau membunuh diri masih belum diketahui dan identiti masih belum dikenalpasti. Nama mangsa Ramnath dan baru berusia 19 tahun Mangsa merupakan pelajar Unisel Bestari Jaya Campus (Batang Berjuntai) Kemungkinan mangsa bunuh diri disebabkan putus cinta atau mendapat result exam yang teruk. Sumber itu kisah yang aku dapat dari sumber diatas. Alasan membunuh diri dikatakan kerana keputusan exam yang rendah. Pekara ni berlaku kepada non-muslim di Malaysia manakala kes bunuh diri dikalangan orang islam berki