Skip to main content

Punca kejatuhan mendadak harga emas

betul, pada bulan September 2011, harga emas menunjukkan kejatuhan paling besar tahun 2011 dan sejak 3 tahun kebelakangan ini. Graph dari kitco.com menujukkan prestasi harga emas menurun berpunya dari sebab2 tertentu.

dan pada bulan ini, oktober 2011, harga emas menujukkan sedikit kenaikkan disamping penurunan yang ketara juga. Harga emasa secara totalnya mengalami penurunan dari harga tertinggi pada bulan september pada paras lebih  USD$1900 dan menurun hingga paras kurang USD$1600 dalam bulan itu sahaja dengan peratusan hampir 16% untuk 1 auns.

Yup, sudah tentu penurunan nilai emas kerana pengukuhan nilai USD$ (dollar amerika) , itu sebab utama. Manakala ditambah lagi dengan penjualan oleh Hedge Funds (dana lindung nilai) untuk mendapatkan tunai bagi menampung kerugian di pasaran lain serta ketidaktentuan terhadap daya tarikan emas sebagai instrumen pelaburan selamat. Emas mula menjadi bahan perbualan negara2 besar yang meyakini kemerosotan nilai USD$ dan percaya emas lebih selamat bagi simpanan negara mereka, pekara ini menyebabkan keadaan yang sedikit panik di pasaran tukaran wang asing dengan ketidakstabilan USD$ yang boleh menyebabkan kelumpuhan pasaran tersebut sekaligus ekonomi dunia.

Kemerosotan USD$ menyebabkan negara2 seperti India dan China lebih cenderung untuk melabur dalam simpanan emas dan silver antara komodoti stok yang stabil, Bon Amerika menjadi tidak laku dan menyebabkan kekurangan aliran tunai di dalam Amerika. Walaupun pekara ini masih baru, tetapi langkah2 yang lebih awal diambil Amerika untuk meyakini negara2 lain bahawa ekonomi mereka masih stabil dah kukuh. Barrack Obama melalui masa2 sukar dalam pentadbirannya dengan nilai hutang yang begitu tinggi serta defisit yang agak tinggi dalam bajet2 mereka.

Secara jelasnya, harga emas sememangnya mengalami penurunan tetapi jika diambik kire pada kejatuhan harga emas paling teruk semasa bulan september 2011, harga emas tetap naik dengar kadar perkembangan 14%, lihat graph di bawah untuk perjalanan harga emas pada permulaan tahun ini hingga sekarang.


Antara usaha meyakinkan penurunan emas "Hedge fund manager warns of gold price correction" kenyataan yang dikeluarkan oleh Hedge Fund Manager dengan ramalan emas akan membuat "correction" secara istilahnya, emas akan menurun sehingga mencapai tahap sebenar, asas kepada sistem Elliot Wave yang sering digunakan dalam Stock-Trading.

Walaupun begitu, 2-3 hari ini menampakkan kemerosotan nilai USD$ secara langsung kenaikkan harga emas dan sekarang telah pun mencecah $1670/auns. Harga terus akan menaik selagi mana USD$ dalam keadaan ketidakseimbangan dan akan terus menaik sehingga nilai USD$ kukuh tetapi dengan kadar inflasi yang tinggi di Amerika, pengukuhan USD$ memerlukan sesuatu yang ajaib.

Aku tulis ini berdasarkan pembacaan aku di laman2 web biz global dan kitco. Emas tetap penyimpan nilai yang baik, correction berlaku sebab overvalue yang wujud dalam pasaran emas, dan selepas correction selesai, semuanya kembali stabil. Sekiranya mengikut prinsip Elliot Wave, correction akan berlaku sebanyak 2 kali apabila sesuatu komoditi itu mengalami correction tetapi semuanya sekadar teori walaupun sebenarnya Elliot Wave adalah asas kepada stock market.

ambik gambar dinasour pastu dapat Ipad, bukan aku cakap

Comments

Popular posts from this blog

hyperthyroidism - penyakit yang aku alami

hyperthyroidism, name penyakit yang aku hadapi sekarang ini. Oleh kerana penyakit agak berbahaya, aku nak ceritakan tentang tanda2 penyakit hyperthyroidism ini dan kesannya. Makusd Hyperthyroidism, "Hyperthyroidism is a condition in which the thyroid gland makes too much thyroid hormone. The condition is often referred to as an "overactive thyroid." Hyperthyroid ialah gejala Hyperthyroidism, keadaan dimana kelenjar thyroid menghasilkan terlalu banyak hormon thyroid, keadaaan ini dipanggil "overactive thyroid".

Top 5 Forum Di Malaysia

Salam semua, hari ini saya telah buat sikit carian, dan saya terfikir pasal forum mana yang terkenal kat Malaysia ni. So, saya ambik keputusan untuk gunakan ranking yang di keluarkan Alexa sebagai sumber rujukan saya. Sedikit kejutan berlaku tahun ini. Jom kite tengok senarai Top 5 Forum Popular Di Malaysia. 1. Cari.com.my Satu kejutan untuk tahun 2011, kerana kerana peningkatan dari Cari.com yang mendahului forum-forum lain di Malaysia. Berada di tangga ke-15 sama seperti tahun lepas di ranking Alexa di Malaysia. Keunikan Cari.com kerana dia mempunya 3 versi bahasa, iaitu bahasa melayu, cina dan english. Kiranya cam 1 Malaysia gak ni. 2. Forum.lowyat.net Ranking Alexa menunjukkan Lowyat.net berada di tangga ke-16 berbanding ke-14 pada tahun lepas. Kebiasaanya Lowyat.net merupakan forum paling popular di Malaysia, namun tidak pada tahun 2011 ini. Lowyat.net mungkin forum terbesar dari Malaysia dengan keahlian seramai 394,606 berdaftar. Tapi aku kurang skit kat forum ni. huhu 3. Car

Gambar Pelajar Unisel mati gantung diri

GAMBAR DIBUANG KERANA ETIKA PENULISAN BLOGGER Tekejut kejap bila orang upload gambar ni kat twitter tadi….Memang semua orang ada masalah, tapi bunuh diri bukan penyelesaiannya. Sanggup bunuh diri untuk lari dari masalah sehingga sanggup mencabut nyawa sendiri? Di atas adalah gambar seorang pelajar UNISEL berbangsa India yang membunuh diri dengan menggantungkan dirinya pada kipas. Dipercayai mangsa telah pun mati selama 4 hari dan baru disedari oleh rakan sebilik beliau. Punca beliau membunuh diri masih belum diketahui dan identiti masih belum dikenalpasti. Nama mangsa Ramnath dan baru berusia 19 tahun Mangsa merupakan pelajar Unisel Bestari Jaya Campus (Batang Berjuntai) Kemungkinan mangsa bunuh diri disebabkan putus cinta atau mendapat result exam yang teruk. Sumber itu kisah yang aku dapat dari sumber diatas. Alasan membunuh diri dikatakan kerana keputusan exam yang rendah. Pekara ni berlaku kepada non-muslim di Malaysia manakala kes bunuh diri dikalangan orang islam berki