Skip to main content

Top 5 Universiti Terbaik di Dunia dan di Malaysia tahun 2011/2012

Laporan Universiti Terbaik di dunia dan di Malaysia untuk tahun 2011/2012 ini diambil dari "QS World University Rankings 2011/12". Boleh percayakah ranking yang dikeluarkan mereka ini, ni tentang mereka:


universiti terbaik malaysia 2011/2012
QS is the most trusted on-line and off-line meeting place for all candidates, schools and businesses for career and educational related decisions. We are a medium-sized company with over 150 staff in offices throughout the world: London, Paris, Singapore, Shanghai, Boston, Washington DC, Johannesburg and Alicante. A multi-cultural employee base, there are 26 languages spoken in the marketing department alone. The QS World MBA Tour travels to 70 cities in 39 countries enabling over 50,000 ambitious MBA candidates to meet face-to-face with high calibre business schools. The QS World Grad School Tour visits 47 cities in 31 countries bringing the complete A to Z of postgraduate programs to over 40,000 interested masters and PhD students.

Mesti boleh pahamkan kenape QS diguna pakai dalam hal ni. Baiklah,mari kite teruskan dengan senarai terbaru Top 5 Universiti Terbaik di Malaysia dan di Dunia, kite mulakan dengan peringkat Malaysia.  Cara senaraian dengan menggunakan ranking terbaik di dunia, yang mana lebih tinggi yang itu lebih baik di Malaysia.

Top 5 Universiti Terbaik di Malaysia 2011/2011

1. Universiti Malaya (UM), kedudukan ke 162 dunia


2. Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), kedudukan ke 279 dunia



3. Universiti Sains Malaysia (USM), kedudukan ke 335 dunia


4. Universiti Teknologi Malaysia (UTM), kedudukan ke 440 dunia



5. International Islamic University Malaysia(IIUM/UIAM), kedudukan ke 458 dunia




Top 5 Universiti Terbaik di Dunia 2011/2012





1. University of Cambridge | United Kingdom

2. Harvard University | United States

3. Massachusetts Institute of Technology (MIT) | United States

4. Yale University | United States

5. University of Oxford | United Kingdom


sekadar untuk pengetahuan semua dan melengkapkan blog top 5 antyhing ini. Universiti dari Malaysia masih baik dah hebat, UM yang berada di tangga ke 162 dunia masih baik. UM yang dulunya pernah menduduki tangga ke 86 dunia pada tahun 2005 gagal mengekalkan ranking mereka mungkin kerana program penatarabangsaan yang kurang dan penghasilan buku ilmiah dalam bahasa inggeris kerana itu antara kreteria penting dalam permarkahan ranking ini, sekian. Jumpa lagi di post yang seterusnya.

Comments

  1. )whh waaa..sye bangga ngn No4 tuhh..kehhh3x
    insyallah grad tahun depan ^^,

    ReplyDelete
  2. Not too long while ago, some/certain local uni were so engrossed in trying to be the best Uni in Malaysia and it was understood that they prefer mediocre foreign academic staff to the good local lecturers.

    Hope this is not true, but if it is than that's just sad.

    ReplyDelete
  3. @de engineur
    i been in UM about 1 years, i think they actually try to attrated more foreign student than foreign letcturer or staff

    ReplyDelete
  4. wow...bangga utm di tempat ke-4
    &
    tak sangka IIUM yg bukan RU dpt atasi UPM!

    i'm impressed...

    an u r right..foreign student serta penghasilan buku ilmiah in english sgt2 membantu dlm pemarkahan...

    ReplyDelete
  5. @mamaNoriz
    UPM ni memang, tak open minded sangat, kalo tak dah lame bidang pertanian kite lagi hebat dari negara jiran, ni tak..

    masih rendah berbanding negara jiran (ayat biasa Najib)

    ReplyDelete
  6. upm ranking 358 dunia la bos... terlepas pandang ker? aku budak utm.yg x betul aku betulkan..hehe..http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2011?page=7

    ReplyDelete
  7. waaaa.. dekat 4 bulan dah aku buat review ni, kenape baru sekarang ko datang tegur, lain kali datang awal skit, terima kasih, kesalahan tu tak mungkin aku betulkan lagi, wakaka

    ReplyDelete
  8. baru terjumpe blog nie..x yah betulkan xpe..tapi itulah kenyataan..kuikuikui..orait bos..

    ReplyDelete
  9. i proud with my varsity ... UM IS THE ONE .

    ReplyDelete
  10. Yay,UM no 1 proud to be a UM student.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

hyperthyroidism - penyakit yang aku alami

hyperthyroidism, name penyakit yang aku hadapi sekarang ini. Oleh kerana penyakit agak berbahaya, aku nak ceritakan tentang tanda2 penyakit hyperthyroidism ini dan kesannya. Makusd Hyperthyroidism, "Hyperthyroidism is a condition in which the thyroid gland makes too much thyroid hormone. The condition is often referred to as an "overactive thyroid." Hyperthyroid ialah gejala Hyperthyroidism, keadaan dimana kelenjar thyroid menghasilkan terlalu banyak hormon thyroid, keadaaan ini dipanggil "overactive thyroid".

Top 5 Forum Di Malaysia

Salam semua, hari ini saya telah buat sikit carian, dan saya terfikir pasal forum mana yang terkenal kat Malaysia ni. So, saya ambik keputusan untuk gunakan ranking yang di keluarkan Alexa sebagai sumber rujukan saya. Sedikit kejutan berlaku tahun ini. Jom kite tengok senarai Top 5 Forum Popular Di Malaysia. 1. Cari.com.my Satu kejutan untuk tahun 2011, kerana kerana peningkatan dari Cari.com yang mendahului forum-forum lain di Malaysia. Berada di tangga ke-15 sama seperti tahun lepas di ranking Alexa di Malaysia. Keunikan Cari.com kerana dia mempunya 3 versi bahasa, iaitu bahasa melayu, cina dan english. Kiranya cam 1 Malaysia gak ni. 2. Forum.lowyat.net Ranking Alexa menunjukkan Lowyat.net berada di tangga ke-16 berbanding ke-14 pada tahun lepas. Kebiasaanya Lowyat.net merupakan forum paling popular di Malaysia, namun tidak pada tahun 2011 ini. Lowyat.net mungkin forum terbesar dari Malaysia dengan keahlian seramai 394,606 berdaftar. Tapi aku kurang skit kat forum ni. huhu 3. Car

Gambar Pelajar Unisel mati gantung diri

GAMBAR DIBUANG KERANA ETIKA PENULISAN BLOGGER Tekejut kejap bila orang upload gambar ni kat twitter tadi….Memang semua orang ada masalah, tapi bunuh diri bukan penyelesaiannya. Sanggup bunuh diri untuk lari dari masalah sehingga sanggup mencabut nyawa sendiri? Di atas adalah gambar seorang pelajar UNISEL berbangsa India yang membunuh diri dengan menggantungkan dirinya pada kipas. Dipercayai mangsa telah pun mati selama 4 hari dan baru disedari oleh rakan sebilik beliau. Punca beliau membunuh diri masih belum diketahui dan identiti masih belum dikenalpasti. Nama mangsa Ramnath dan baru berusia 19 tahun Mangsa merupakan pelajar Unisel Bestari Jaya Campus (Batang Berjuntai) Kemungkinan mangsa bunuh diri disebabkan putus cinta atau mendapat result exam yang teruk. Sumber itu kisah yang aku dapat dari sumber diatas. Alasan membunuh diri dikatakan kerana keputusan exam yang rendah. Pekara ni berlaku kepada non-muslim di Malaysia manakala kes bunuh diri dikalangan orang islam berki