Skip to main content

Menyingkap rahsia di sebalik kejayaan Air Asia

Kejayaan Air Asia berkait rapat dengan kejayaan Tony Fernandes, CEO mereka sekarang. Air Asia bukanlah diasaskan oleh Tony, pada asalnya Air Asia dibawah kendalian DRB-Hicom tetapi mengalami kerugian yang besar dan dibebani dengan hutang yang amat banyak kemudian di ambik alih oleh Tony melalui syarikatnya Tune Air Sdn Bhd yang mana dia sebelum ni merupakan bekas Eksekutif syarikat Tune Warner (nama asal Tune Air). 

Jadi bagaimana Air Asia dapat bangkit dibawah pengurusan baru yang diselia oleh Tony sehingga mencapai tahap yang begitu memberansangkan sekarang ini dan mendapat pelbagai anugerah dan berjaya melepasi persaing mereka seperti Mas Bhd? Dan Air Asia juga berjaya menyelesaikan masalah hutang dalam masa setahun! di bawah kendalian Tony Fernandes. 

Dengan beban hutang yang besar, Air Asia mesti mengurangkan kos operasi tetapi dalam masa yang sama perlukan pekhidmatan yang cermelang. Antara cara yang diguna pakai Air Asia untuk mengurangkan kos secara efektif iaiut dengan kapal terbang terpakai. haha, yup, kapal terbang terpakai @ second hand semetinya lebih murah dari kapal terbang baru dan mengurangkan beban kewangan mereka. Bukan sahaja kos pembelian kapal terbang tetapi pelbagai kos lain pun dikurangkan seperti kos operasi dan kos harian yang meliputi perkeja, tempat mendarat dan sebagainya. Idea utama dia untuk potong lebihan perbelanjaan dan mereka berjaya, apabila syarikat sudah mendapat dana yang cukup, barulah mereka membeli kapal terbang baru menggantikan kapal terbang terpakai.

Antara kos terbesar dalam operasi ialah gaji pilot (juruterbang), Air Asia berjaya mencuri kesempatan di atas peristiwa besar yang berlaku pada 11 September 2001, di mana ramai pilot menganggur kerana terpaksa dibuang kerja. Orang ramai menjadi kurang yakin dengan perjalanan melalui udara, jadi syarikat pernerbangan terpaksa mengurangkan kos dengan memberhentikan pilot dan mengurangkan perbelanjaan. Pilot2 yang menganggur terpaksa berkerja di Air Asia walaupun skim gaji yang ditawarkan amat rendah berbanding syarikat lain.

Banyak perubahan yang dibawa Tony seperti duplikasi tugas untuk setiap perkerja, pengurangan harga tiket, tempahan untuk harga murah sehingga RM1.00, perjenamaan ke luar negara dengan rakan strategik, Virgin,  servis sampingan seperti kemudahan penginapan di Tune Hotels dan lain2 lagi. Air Asia kini berjaya meneraju perniagaan pernebangan domestik walaupun tanpa subsidi kerajaan Malaysia! Air Asia juga telah mengorak langkah ke luat negara dengan mementingkan penjenamaan sebab itulah usaha kerjasama dengan Virgin memainkan peranan penting dalam membawa Air Asia ke luar negara. Kini, Queen Park Ranger (QPR) sebuah kelab bola sepak England telah berjaya dibeli dan amat penting untuk membawa nama Air Asia megah di persada antarabangsa.

Usaha kreatif Tony yang inovatif berjaya membawa Air Asia ke persada yang lebih tinggi, QPR hanya sebagai paltform penting untuk Air Asia melangkah lebih jauh dan cemerlang lagi. Dalam kejayaan pernigaan mereka ini, ada jugak yang berpendapat Tony ada cara lain untuk mengenbangkan pernigaan dia, sebagai contoh promosi tambang murah yang kebiasaannya pernerbangan dijadualkan pada 9 bulan lagi tetapi untuk mendapat tiket murah, masing2 membuat tempahan dengan promosi yang diadakan, Di situ antara cara Tony memastikan Air Asia tidak dibebani dengan hutang, dan jumlah tempahan yang didapati itu dapat dikembangkan lagi. Air Asia memang menarik, Tony Fernandes adalah Usahawan Berjaya.

Comments

Popular posts from this blog

hyperthyroidism - penyakit yang aku alami

hyperthyroidism, name penyakit yang aku hadapi sekarang ini. Oleh kerana penyakit agak berbahaya, aku nak ceritakan tentang tanda2 penyakit hyperthyroidism ini dan kesannya. Makusd Hyperthyroidism, "Hyperthyroidism is a condition in which the thyroid gland makes too much thyroid hormone. The condition is often referred to as an "overactive thyroid." Hyperthyroid ialah gejala Hyperthyroidism, keadaan dimana kelenjar thyroid menghasilkan terlalu banyak hormon thyroid, keadaaan ini dipanggil "overactive thyroid".

Top 5 Forum Di Malaysia

Salam semua, hari ini saya telah buat sikit carian, dan saya terfikir pasal forum mana yang terkenal kat Malaysia ni. So, saya ambik keputusan untuk gunakan ranking yang di keluarkan Alexa sebagai sumber rujukan saya. Sedikit kejutan berlaku tahun ini. Jom kite tengok senarai Top 5 Forum Popular Di Malaysia. 1. Cari.com.my Satu kejutan untuk tahun 2011, kerana kerana peningkatan dari Cari.com yang mendahului forum-forum lain di Malaysia. Berada di tangga ke-15 sama seperti tahun lepas di ranking Alexa di Malaysia. Keunikan Cari.com kerana dia mempunya 3 versi bahasa, iaitu bahasa melayu, cina dan english. Kiranya cam 1 Malaysia gak ni. 2. Forum.lowyat.net Ranking Alexa menunjukkan Lowyat.net berada di tangga ke-16 berbanding ke-14 pada tahun lepas. Kebiasaanya Lowyat.net merupakan forum paling popular di Malaysia, namun tidak pada tahun 2011 ini. Lowyat.net mungkin forum terbesar dari Malaysia dengan keahlian seramai 394,606 berdaftar. Tapi aku kurang skit kat forum ni. huhu 3. Car

Gambar Pelajar Unisel mati gantung diri

GAMBAR DIBUANG KERANA ETIKA PENULISAN BLOGGER Tekejut kejap bila orang upload gambar ni kat twitter tadi….Memang semua orang ada masalah, tapi bunuh diri bukan penyelesaiannya. Sanggup bunuh diri untuk lari dari masalah sehingga sanggup mencabut nyawa sendiri? Di atas adalah gambar seorang pelajar UNISEL berbangsa India yang membunuh diri dengan menggantungkan dirinya pada kipas. Dipercayai mangsa telah pun mati selama 4 hari dan baru disedari oleh rakan sebilik beliau. Punca beliau membunuh diri masih belum diketahui dan identiti masih belum dikenalpasti. Nama mangsa Ramnath dan baru berusia 19 tahun Mangsa merupakan pelajar Unisel Bestari Jaya Campus (Batang Berjuntai) Kemungkinan mangsa bunuh diri disebabkan putus cinta atau mendapat result exam yang teruk. Sumber itu kisah yang aku dapat dari sumber diatas. Alasan membunuh diri dikatakan kerana keputusan exam yang rendah. Pekara ni berlaku kepada non-muslim di Malaysia manakala kes bunuh diri dikalangan orang islam berki