Skip to main content

Christopher Columbus

Christopher Columbus (1451—20 Mei, 1506) adalah pengembara dan pedagang yang menyeberangi Lautan Atlantik dan sampai ke Amerika Syarikat pada tahun 1492 di bawah bendera Castilian Sepanyol. Dia percaya bahawa bumi adalah sebuah sfera kecil, dan mendakwa bahawa sesebuah kapal dapat sampai ke Timur Jauh melalui laluan arah barat.

Columbus bukanlah orang pertama sampai ke Amerika, yang dia dapati sudah diduduki. Dia juga bukan orang Eropah pertama yang sampai ke benua itu kerana sekarang telah diakui secara meluas bahawa orang-orang Viking dari Utara Eropah telah melawat Amerika Utara pada abad ke-11 dan mendirikan koloni untuk tempoh yang pendek, L'Anse aux Meadows. Terdapat andaian bahawa pelayar yang tidak dikenali pernah melawat Amerika sebelum Columbus dan membekalkannya dengan sumber untuk kejayaannya. Terdapat juga banyak teori mengenai ekspedisi ke Amerika oleh pelbagai orang sepanjang tempoh masa.

Terdapat banyak versi mengenai asal usul Columbus sebelum 1476. Walau bagaimanapun, mengikut versi yang paling dipercayai kebanyakan ahli sejarah, Columbus telah dilahirkan antara 26 Ogos dan 31 Oktober 1451 di Genoa, Itali. Bapanya ialah Domenico Colombo, saudagar bulu biri manakala emaknya ialah Susanna Fontanarossa, anak seorang saudagar bulu biri. Christopher mempunyai tiga adik lelaki, Bartolomeo, Giovanni Pellegrino, dan Giacomo, dan seorang adik perempuan, Bianchinetta.

Columbus adalah seorang yang berimpian. Ahli pelayaran Eropah telah cuba mencari jalan untuk sampai ke China, Jepun dan India melalui laut. Columbus tahunya bumi ini bulat dan berpendapat cara yang paling mudah untuk pergi ke Jepun adalah dengan belayar ke Barat mengelilingi glob. Beliau percaya jarak tersebut lebih kurang 5,000 km dari Kepulauan Canary.

Columbus, seorang kelasi yang mahir, cuba menjual ideanya kepada Raja Portugal, yang kemudiannya menghampakan beliau. Raja Inggeris, Henry VII, tidak mahu menanggung risiko terhadap wang yang diperlukan untuk pelayaran tersebut. Maka, Columbus mengambil keputusan untuk mencuba nasib di Sepanyol.

Selama 4 tahun beliau menunggu di istana akibat dibiarkan oleh pemerintah Sepanyol. Raja Ferdinand dan Ratu Isabella, akhirnya beliau meninggalkan istana dalam keadaan yang putus asa. Semasa ini, seorang utusan daripada Ratu Isabella menyatakan bahawa baginda bersetuju menyediakan wang tersebut. Columbus belayar dengan 3 kapal kecil, iaitu Santa Maria, Nina dan Pinta, berserta dengan lebih kurang 90 orang. Selepas meninggalkan Kepulauan Canary, mereka belayar ke Barat selama 3 minggu dan orang-orangnya mulai memberontak dengan berani. Tetapi Columbus, seorang yang tinggi, kuat dan berambut merah, berkata "Terus belayar!" dan menenangkan kebimbangan mereka. Pada awal pagi 12 Oktober 1492, seorang pemerhati ternampak daratan di bawah cahaya bulan.
Daratan tersebut adalah sebahagian daripada Kepulauan Bahamas. Columbus amat yakin daratan tersebut adalah Kepulauan Hindia dan beliau sangat hampir dengan Jepun. Beliau belayar dari satu pulau ke pulau yang lain untuk melihat orang yang disangkakan orang "Indian", dengan itu, orang Indian Amerika dinamai sedemikian.

Santa Maria karam di pulau yang dinamakan oleh Columbus sebagai Hispaniola. Beliau mengambil keputusan meninggalkan 40 orang di situ untuk membentuk satu koloni dan kembali ke Sepanyol bersama dengan 2 kapal yang lain. Beliau dialu-alukan sebagai seorang pahlawan. Beliau diberi gelaran Laksamana Lautan Atlantik dan wizurai Hindia. Pada tahun 1493, beliau belayar semula dengan armada yang mengandungi 17 kapal dan 1,200 orang.

Pada ketibaan beliau yang kedua di Hispaniola, Columbus mendapati kesmua 40 orangnya telah dibunuh. Beliau membentuk koloni yang lain dan juga melawat Jamaica. Beberapa orang Sepanyol kembali ke Sepanyol merungut tentang pemerintahannya yang kejam sebagai wizurai. Walaupun demikian, beliau dibenarkan membuat ekspedisinya yang ketiga pada tahun 1498. Kali ini, beliau sampai ke Trinidad dan melangkah kaki ke tanah besar Amerika Selatan.

Walaupun beliau seorang pengembara yang baik, namun beliau bukan seorang gabenor yang baik. Begitu juga dengan 2 saudara lelakinya yang bekerja dengan beliau. Terlalu banyak rungutan tentang pemerintahan mereka sampai ke Sepanyol, sehingga gabenor baru, Francisco de Bobadilla, telah dihantar untuk mengambilalih. Francisco dengan segera menangkap Columbus dan 2 orang saudaranya dan menghantar mereka pulang ke Sepanyol dalam keadaan berantai.

Mereka semua diampunkan. Pada tahun 1502, Columbus dibenarkan melakukan satu lagi pelayaran. Ketika itu beliau yakin berada hampir dengan muara Ganges di India dan mendakwa beliau ternampak bayangan. Beliau pulang dalam keadaan sakit dan meninggal dalam keadaan yang masih mempercayai sampai ke Timur.

Dunia Baru ialah satu nama yang digunakan untuk menggelar rantau Amerika. Apabila istilah ini timbul pada akhir abad ke-15, benua-benua Amerika agak baru kepada orang Eropah yang mula-mulanya menyangka bahawa dunia hanya terdiri daripada Eropah, Asia, dan Afrika (iaitu Dunia Lama). Istilah "Dunia Moden" tidak wajar disamakan dengan "dunia moden"; dunia moden secara amnya memaksudkan suatu zaman sejarah, bukan sebuah tanah benua.

Asal-usul

Pada tahun 1493, Christopher Columbus kembali ke Eropah dari pelayaran sulung beliau ke rantau Amerika, dan pada 1 November tahun yang sama Peter Martyr d'Anghiera dalam sehelai surat beliau menggelar Columbus sebagau penemu "Dunia Baru" (novi orbis). Setahun kemuduan dalam sehelai lagi surat, beliau sekali lagi beliau mengungkitkan nama "Dunia Baru" (orbo novo) lagi. In 1516, Martyr published a work who, title began De orbe novo ("On the New World").
Pada tahun 1524, istilah ini juga dipakai oleh Giovanni da Verrazzano dalam satu catatan pelayaran beliau pada tahun itu sepanjang pesisiran kawasan yang menjadi Amerika Syarikat dan Kanada zaman sekarang.

Seseorang boleh menyebut "Dunia Baru" dalam konteks sejarah apabila membincangkan pelayaran Christopher Columbus, Penaklukan Sepanyol di Yucatán, dsb. Keduanya, dalam konteks biologi, seseorang boleh membincangkan spesis Dunia Lama dan Dunia Baru.

Walaupun Amerika sentiasa dipanggil "Dunia Baru", namun Australasia doleh juga disifatkan sebagai "Dunia Baru" bergantung pada lingkungan perbualan. Dalam konteks biologi, Australasia bukan Dunia Baru mahupun Lama, kerana flora dan faunanya ketara bezanya daripada flora dan fauna di Eurasia dan benua Amerika. Wain dari Australia dan New Zealand dipanggil 'Dunia Baru' kerana hanya baru-baru ini berjaya memasuki pasaran Eropah, sekaligus memintas kelarisan wain Perancis dan Sepanyol (terutamanya di UK).

Lama lagi sebelum Columbus, di Eropah, wujudnya banyak legenda mengenai benua-benua Barat di seberang lautan. Adalah dipercayai bahawa ini berpunca daripada hubungan prasejarah dengan Dunia Baru. Contoh-contoh termasuk Ireland Besar Norse atau Hvítramannaland ("Tanah Orang Putih"); "rumah para orang kudus" yang dilawati St. Brendan, Ketua Rahib Cluainfert, yang tercatat dalam Kitab Lismore Ireland; legenda Madoc dari Wales; dan juga kisah Atlantis oleh Plato.

Comments

Popular posts from this blog

hyperthyroidism - penyakit yang aku alami

hyperthyroidism, name penyakit yang aku hadapi sekarang ini. Oleh kerana penyakit agak berbahaya, aku nak ceritakan tentang tanda2 penyakit hyperthyroidism ini dan kesannya. Makusd Hyperthyroidism, "Hyperthyroidism is a condition in which the thyroid gland makes too much thyroid hormone. The condition is often referred to as an "overactive thyroid." Hyperthyroid ialah gejala Hyperthyroidism, keadaan dimana kelenjar thyroid menghasilkan terlalu banyak hormon thyroid, keadaaan ini dipanggil "overactive thyroid".

Top 5 Forum Di Malaysia

Salam semua, hari ini saya telah buat sikit carian, dan saya terfikir pasal forum mana yang terkenal kat Malaysia ni. So, saya ambik keputusan untuk gunakan ranking yang di keluarkan Alexa sebagai sumber rujukan saya. Sedikit kejutan berlaku tahun ini. Jom kite tengok senarai Top 5 Forum Popular Di Malaysia. 1. Cari.com.my Satu kejutan untuk tahun 2011, kerana kerana peningkatan dari Cari.com yang mendahului forum-forum lain di Malaysia. Berada di tangga ke-15 sama seperti tahun lepas di ranking Alexa di Malaysia. Keunikan Cari.com kerana dia mempunya 3 versi bahasa, iaitu bahasa melayu, cina dan english. Kiranya cam 1 Malaysia gak ni. 2. Forum.lowyat.net Ranking Alexa menunjukkan Lowyat.net berada di tangga ke-16 berbanding ke-14 pada tahun lepas. Kebiasaanya Lowyat.net merupakan forum paling popular di Malaysia, namun tidak pada tahun 2011 ini. Lowyat.net mungkin forum terbesar dari Malaysia dengan keahlian seramai 394,606 berdaftar. Tapi aku kurang skit kat forum ni. huhu 3. Car

Gambar Pelajar Unisel mati gantung diri

GAMBAR DIBUANG KERANA ETIKA PENULISAN BLOGGER Tekejut kejap bila orang upload gambar ni kat twitter tadi….Memang semua orang ada masalah, tapi bunuh diri bukan penyelesaiannya. Sanggup bunuh diri untuk lari dari masalah sehingga sanggup mencabut nyawa sendiri? Di atas adalah gambar seorang pelajar UNISEL berbangsa India yang membunuh diri dengan menggantungkan dirinya pada kipas. Dipercayai mangsa telah pun mati selama 4 hari dan baru disedari oleh rakan sebilik beliau. Punca beliau membunuh diri masih belum diketahui dan identiti masih belum dikenalpasti. Nama mangsa Ramnath dan baru berusia 19 tahun Mangsa merupakan pelajar Unisel Bestari Jaya Campus (Batang Berjuntai) Kemungkinan mangsa bunuh diri disebabkan putus cinta atau mendapat result exam yang teruk. Sumber itu kisah yang aku dapat dari sumber diatas. Alasan membunuh diri dikatakan kerana keputusan exam yang rendah. Pekara ni berlaku kepada non-muslim di Malaysia manakala kes bunuh diri dikalangan orang islam berki